Generation Y & Z vil ikke bare gå på arbejde – de vil vokse

Generation Y & Z vil ikke bare gå på arbejde – de vil vokse

Fleksibilitet og en god løn er ikke længere nok. Generation Y & Z vil ikke blot have et job – de vil have en mission. De søger mening, mestring og fællesskab. De vil bruges, ses og mærke, at deres arbejde gør en forskel. Og hvis de ikke finder det, går de videre.

En undersøgelse fra Gallup viser, at 54% af Generation Z og yngre millennials føler sig afkoblet fra deres arbejde, og at 68% ofte oplever stress – langt mere end tidligere generationer. De forlader ikke kun job, der betaler for lidt. De forlader job, hvor de ikke får lov til at bruge deres talent fuldt ud, hvor de ikke føler sig set, og hvor deres arbejde ikke føles som en reel investering i fremtiden.

Men mens virksomheder kæmper for at fastholde og engagere deres medarbejdere, ændrer arbejdslivet sig under fødderne på os. Hybridarbejde har givet os frihed – men det har også skabt afstand.

 

 

Hybridarbejde: Fleksibilitet har en pris

Vi har aldrig været mere forbundne – og alligevel har vi aldrig følt os længere fra hinanden.

Den hybride arbejdsmodel har givet os frihed: Vi kan arbejde hvor som helst, når som helst, i vores eget tempo. Men den har også fragmenteret vores relationer. Vi ser hinanden mindre, sanser hinanden mindre, forstår hinanden mindre.

Før blev stærke bånd skabt gennem uformelle samtaler ved kaffemaskinen, spontane grin i gangen, små nik hen over mødelokalet. Nu er vi afhængige af planlagte Zoom-møder og Slack-notifikationer – og noget går tabt i oversættelsen.

📌 87% af medarbejdere mener, at stærke relationer på arbejdspladsen er afgørende for deres engagement.
📌 Mere end 60% af hybrid- og remote-medarbejdere oplever en svækkelse af forbindelsen til deres kollegaer og virksomhedskultur.
📌 Flere unge medarbejdere føler sig isolerede på arbejdspladsen end nogensinde før.
(Gallup, 2023)

Det hybride arbejdsliv har forstærket 3 store udfordringer:

📌 Mere viden, færre nuancer → Når vi kommunikerer digitalt, forsvinder kropssprog, tonefald og kontekst. Misforståelser opstår, og samtaler mister dybde.
📌 Mere selvstændighed, men mindre fælles refleksion → Vi arbejder tættere på opgaverne – men længere fra relationerne.
📌 Flere digitale interaktioner, men mindre sanselighed → Når vi er skærmforbundet, bliver vores forståelse af hinanden fladere, som et ansigt i en pixelspejling.

Vi har aldrig haft så meget adgang til information – men vi har aldrig vidst mindre om hinanden.

Når vi ikke længere forstår hinanden, skaber vi narrativer om hinanden.

Vi fylder tomme pladser i vores forståelse med antagelser. Vi tolker et kort svar på mail som afvisning. Vi overfortolker en emoji. Vi gætter os til, hvad andre mener, men spørger sjældnere. Og det påvirker ikke kun vores relationer – det påvirker også den måde, vi lærer og udvikler os på.

Læring er ikke kun viden – det er forbindelse

Læring har traditionelt været noget, vi gjorde sammen. En proces, hvor viden blev delt, perspektiver blev udfordret, og relationer blev styrket, men i dag sker læring ofte i små digitale fragmenter, mellem notifikationer, møder og en konstant strøm af information. Interaktionerne bliver kortere, signalerne mistolkes, og dybden forsvinder.

Men læring er ikke blot at tilegne sig viden.
Læring er at skabe forbindelse.
At udfordre forestillinger.
At mane de narrativer til jorden, som vi opstiller hyppigere end nogensinde før.
At styrke evnen til at navigere i kompleksitet.
At lytte aktivt og kommunikere mere empatisk.
Når relationer svækkes, svækkes også læringens dybde. Vi lærer ikke kun gennem fakta, men gennem interaktion, sansning og nuanceret dialog.

Purna’s tilgang til læring: Vi lærer gennem relationer.

Fra fragmentering til fordybelse: 

Hos Purna gentænker vi læring, så den ikke blot udvikler mennesker – men forfiner dem.

🔹 Evidensbaserede metoder inden for coaching, neuroplasticitet og positiv psykologi sikrer en dokumenteret tilgang til udvikling.
🔹 Strategisk tænkning skaber et fundament, hvor viden omsættes til varig transformation.
🔹 Menneskelige relationer og sansning er essentielle dele af læringsoplevelsen – fordi uden fordybelse, ingen bæredygtig succes.

Vores læringsrum er strategisk, forkælende og sanseligt, rationelt og intuitivt, målbart, holistisk og altid skræddersyet.

Vi udvider ikke bare kompetencer – vi skærper dømmekraft.
Vi akkumulerer ikke bare viden – vi omsætter den til indsigt.
Vi træner ikke bare færdigheder – vi kultiverer relationer, der holder
Vi kultiverer ikke blot jorden til udvikling og vækst, vi drager omsorg, forkælelse og sansevækning

Fordi fremtidens medarbejdere ikke kun fokuserer på, hvor vi arbejder – men på, hvordan vi forankrer os i det, vi skaber, de mennesker, vi arbejder med, og den værdi, vi efterlader.

Er din virksomhed en virksomhed, der skaber arbejdspladser, teams og et arbejdsmiljø, hvor mennesker vokser?

Hos Purna hjælper vi virksomheder med at udvikle moderne, strategiske og nytænkende læringsrum, der styrker relationer, god selvledelse og medarbejderfastholdelse i en hybrid verden.

🔹 Vil du vide mere? Lad os tage en uforpligtende samtale.
🔹 Er du nysgerrig på, hvordan vi arbejder? Kontakt os for en introduktion til vores metoder.

📧 Skriv til lotte@purna.dk eller ring på +45 27281102

 

Tilbage til blog